۱۳۸۹ فروردین ۱۶, دوشنبه

افسوس

جایی خواندم که شهید بهشتی یکی از مدافعان سر سخت اصل ولایت فقیه و گنجاندن آن در قانون اساسی بود ه است . البته نویسنده نتیجه نگرفته بود اما تعجب اش را نیز پنهان نکرده بود ! اصولن در حال حاضر کسی با این اصل مشکلی ندارد . مشکل چیز دیگری ست . همانطور که از ابتدای مبارزات مردمی برای رسیدن به آزادی در صد سال گذشته اصل ، مخالفت با نظام پادشاهی نبود . اما پس از پاسخ نگرفتن مردم و تبدیل مشروطه به استبداد ، شعار شاه باید برود شد شعار اصلی نهضت . نمی خواهم از این گفته ها نتیجه گیری کنم . فردا پیراهن عثمان اش نکنید . آنچه که اکنون برای همه باید مهم باشد همانی ست که میر حسین و شیخ شجاع گفتند . بازگشت به اصول قانون اساسی . همان اصولی که اصل را مردم و خواست آن ها قرار داده است . قانون اساسی باید در این روزها محل اجماع همه ی منتقدین داخلی باشد . و البته صبرو مقاومت را نیز فراموش نکنید . . . و 13 بدر را هم !
اما در همان مطلب نقل قولی هم از مرحوم آیت الله طالقانی آورده شده بود که حیفم آمد آن را اینجا نگذارم . بخوانید و مثل من افسوس نبودن اش را بخورید :
« هدف پیامبر آزاد کردن مردم بود . آزاد کردن از تحمیلات طبقاتی ، آزاد کردن از اندیشه های شرکی که تحمیل شده ، آزاد کردن از احکام و قوانینی که بسود یک گروه و یک طبقه به دیگران تحمیل شده ، این رسالت پیامبر شما بود ، ما هم باید دنبال این رسالت باشیم . این شهدای ما هم دنبال این رسالت بودند ، در مقابل فرهنگ تحمیلی ، در برابر قوانین تحمیلی ، در برابر محدودیت های پلیسی که گاهی به اسم دین بر مردم تحمیلی می شد که از همه خطرناکتر بود ، این خطرناکترین تحمیلات است . یعنی آنچه از جانب خدا نیست ، از جانب حق نیست ، آنها را به اسم خدا به دست و پای مردم ببندند و مردم را از حرکت حیاتی بازدارند ، حق اعتراض و انتقاد به کسی ندهند ، حق فعالیت آزاد به مردم ؛ مسلمانان و مردم آزاده ی دنیا ندهند.»

۳ نظر:

  1. سلام ... مبارک باشه خانه جدید ... برای لینک در بالاترین یا باید عضو باشی و لینکت را بگذاری آن جا یا کسی که عوض است لینکت کند به آنجا!

    پاسخحذف
  2. خونه نو مبارک !
    سبز سبز بمانی...

    پاسخحذف